Perakian Bride & Groom..... New Procedure & Isu Mas Kahwin

December 26, 2009

Next Year... kpd semua para pengantin di negeri Perak, borang baru akan dikeluarkan dan boleh mula dia ambil di MAIP (Pejabat Majlis Agama Islam Perak) dgn setiap borang berharga RM1.00. Hanya borang ORIGINAL akan diterima dan diproses.

Bila boleh diambil?? Tarikhnya 04 Januari 2010 (Isnin)


Isu Mas Kahwin pula, ianya bergantung kepada individu, sekiranya bakal suami anda hanya ingin melihat bakal isterinya menerima RM80 shj. Nak buat mcm mn.. but komen individu saya pula.. KNP perlu bagi wang hantaran minimun RM10k?? kerana wang itu tidak akan diterima oleh pengantin perempuan langsung... kerana kita disemenanjung wang hantaran itu untuk IBUBAPA pengantin perempuan untuk buat majlis persiapan....


Jadi apa salahnya kalau kamu (si suami) memberi nilai 'harga' isteri tercinta dlm ( 1000 - 3000)
Kebanyakkan lelaki zaman kini bukan tak nak kahwen sbb MAS KAHWIN tetapi wang hantaran-nya terlalu tggi.... Kalau ikut nabi muhammad.. mereka xdhe wang hantaran ni (seperti ng Kelantan.)

Jd kepada bakal isteri2 sekalian dan bakal suami2, fikir2kan 'nilai' bakal isteri anda adakah hanya 80 - 101 shj ke??
fiza zasmi said...

atau pun rm22.50 di kuantan..
hehehe =)

nice blog~

ISFA said...

wow... if zaman ibu bapa kita it might b reasonable.... but noe.. if 22.50 tue bley beli apa???

mungkin lesung batu sbg tanda perkahwinan???? boleh ke mcm tue??

i dunno.. but guys (bakal suami) xkn la nk kasik bakal isteri byk tue je??

kata syg cinta.. takkan nilai isteri anda hanya byk itu??


fiza... thanks.. hehe... bincang wif ur future husband... kurangkan sket wang hantaran tue ok.. :)

jannah sukhri said...

tp kalau kita ikut je brp laki nak bagi.jangan pertikai.itu lagi bermakna dari brp rm sekalipun dia nak bg.sebuah keikhlasan adalah lebih berharga dari rm80 atau rm10k yang akan habis juga lama kelamaan kan?

sekadar memberi pandangan ;) nice blog.boleh jd rujukan saya

ISFA said...

dear jannah....

mmg lea terpulang kepada lelaki.. (bakal suami ) ingin meletakkan berapa...

but as long ia tidak membebankkan.. tp wang hantaran selalunya pihak perempuan yg letak.. knp diletak tinggi smpi ada i tgk 10k 14k 20k knp ek?

tetiba mas kahwin hanya 80 - 500??
knp ek??? adakah nilai cinta, diri anda kpdnya hanya itu?

saya cuma memberi cadangan y not, wang hantaran itu dikurangkan dan mas kahwin itu ditinggikan sedikit..

mungkin yg belum kahwin... blm faham maksud saya.. nanti dah thawen... tau lea...

cth: sy ada seorg kawan, wang hantaran nya ok.. ikut peredaran skrg ( 7000 - 8888) mas kahwinnya pula 1001.. tp duit itu masih disimpan untuk membeli sesuatu yg boleh disimpan dan dibuat kenangan sampai bila2 jd mcm mn??

duit mas kahwin e2... adakah memadai sekiranya 80 atau 22.50 atau sebaliknya....

saya memberi pandangan memandangkan ramai yg keliru antara duit hantaran dan juga mas kahwin.

sekali lagi jannah
wang hantaran: adalah utk keluarga perempuan yg membelanjakkan duit itu...

mas kahwin: adalah nilai tubuh seseorg wanita itu.... dan ia milik pengantin perempuan itu sendiri tiada siapa2 boleh usik.

Latest Instagrams

© farraiskandar. Design by FCD.