Wednesday, December 30, 2009

bridemaids aka bidadari of da day :)







admire diyana shukor picture.. :)






confirm with this theme.....


love it... :)
setelah.. berbulan2 memikirkkan tiffany blue with whut colour..???? so i guess dis is my final...
tiffany blue (aqua) , red, white, damask.. wil be my wedding theme.... :)

Tuesday, December 29, 2009

cakes again and again....

source: http://sugarandpaste.blogspot.com






Cakes Oh Cakes......









Monday, December 28, 2009

Pembelian buku rujukkan

Alhamdullilah settle bab kursus kahwen.. akhirnya.. setalh sekian lama... byk info dan maklumat yang kami berdua dpt.. :) ahaks..


kepada mereka yg rasa takut2 ni... tak perlu takut kowt... xdhe apa2 phun... :) hehe... xdhe disoal macam2 cuma ia lebih menampakkan sesuatu kita perlu belajar dan perlu diketahui...

Dan pada akhir kelas kami telah menerima sijil pra kursus perkahninan dan, kami juga telah membeli sebuah buku sebagai rujukan kami dimasa hadapan sebagai suami dan isteri nanti.. :) insya allah dan diharap semua nya berjalan lancar hendaknya......


Ingin pergi ke ujian HIV pula..... hope semuanya goes well :))

Saturday, December 26, 2009

Perakian Bride & Groom..... New Procedure & Isu Mas Kahwin

Next Year... kpd semua para pengantin di negeri Perak, borang baru akan dikeluarkan dan boleh mula dia ambil di MAIP (Pejabat Majlis Agama Islam Perak) dgn setiap borang berharga RM1.00. Hanya borang ORIGINAL akan diterima dan diproses.

Bila boleh diambil?? Tarikhnya 04 Januari 2010 (Isnin)


Isu Mas Kahwin pula, ianya bergantung kepada individu, sekiranya bakal suami anda hanya ingin melihat bakal isterinya menerima RM80 shj. Nak buat mcm mn.. but komen individu saya pula.. KNP perlu bagi wang hantaran minimun RM10k?? kerana wang itu tidak akan diterima oleh pengantin perempuan langsung... kerana kita disemenanjung wang hantaran itu untuk IBUBAPA pengantin perempuan untuk buat majlis persiapan....


Jadi apa salahnya kalau kamu (si suami) memberi nilai 'harga' isteri tercinta dlm ( 1000 - 3000)
Kebanyakkan lelaki zaman kini bukan tak nak kahwen sbb MAS KAHWIN tetapi wang hantaran-nya terlalu tggi.... Kalau ikut nabi muhammad.. mereka xdhe wang hantaran ni (seperti ng Kelantan.)

Jd kepada bakal isteri2 sekalian dan bakal suami2, fikir2kan 'nilai' bakal isteri anda adakah hanya 80 - 101 shj ke??

Friday, December 25, 2009

lalalala tiffany blue shoes.... need to find more..

hapy2... sattle pay deposit for kad kahwen n paper bag.. :)

2day masuk kedai kasut 'pelik2' in ipoh... haha... apa yang pasti.. telah berjumpa kasut yg ku inginkan selama ini... kasut tiffany blue... hehe.. apa lagi... juz grab it!!!! hehe.... for reception nanti... hehe...

untuk solemnization shoe... masih dlm proses pencarian.. hehehe....


dan juga utk majlis bertandang nanti nak cari kasut klasik sgt la susah.. mcm mn nak cari ni??? ada siapa2 blh bagitahu kat mn nak cari?????? kasik klasik mcm baba dan nyonya tue???

Thursday, December 24, 2009

Solemnization 2010 Checklist

Solemnization aka pernikahan.... checklist

Sgt2lah Penting:

date (ini adalah tarikh ulang tahun yg akan disambut setiap thn):
time (pagi/ lepas zohor/lepas asar / malam):
vanue ( masjid / rumah):
kursus kahwin ( majlis agama negeri / trainer provider yg diiktiraf shj): 26-27 Dec 2009 -alhamdullilah
hiv test (hospital kerajaan shj): ASAP
isi borang (original form only): 04January2010 baru nak gie amek


Sgt Penting Semasa Pernikahan

Baju: Done
Viel: In Progress
Tudung: Done
Shoe: In Progress
Chio / Mini Pelamin: Done
Make up: Done
Hand bouquet: Done

Sgt Penting Pengapit / Bridemaids Semasa Pernikahan :
Sediakan beg mini utk-nya, yg diisi benda2 ni..

1)NRIC pengantin
2)Tisu (if menitis air mata)
3)Make up Sponge (utk touch up make up)
4)Lip Gloss (if yg ske makan bibir sendiri... hehe kadang2 tanpa sedar)
5)HP
6)Kreatif dia sentiasa bantu kita....
7)Pen (utk sign)
8)Standby gambar berukuran passport (takut t tok kadi minta)



Hantaran:
(Bergantung pada perbincangan family masing2, sesetengah suka bawa semasa majlis resepsi ada pula masa pernikahan)

1) Sediakan lapik/ kain putih/ stage ( up to u) as long senang dihati dan mata memandang
2) Pastikan lokasi hantaran ok ( if kat masjid dinasihatkan tidak perlu bawa) sbb selalu masjid akan bg syarat2
3) Pastikan ada yang meyambut kedatangan keluarga pengantin lelaki



*p/s semua ini penting untuk kita ketahui sbb kadang2 kita terlepas pandang benda kecik2 ni... :)

Wednesday, December 16, 2009

petua2 & pantang larang org dahulu kala....kebykkannya betul juga.. apa pendapat anda?

Kata org kita yg ingin mendirikan masjid atau phun dlm masa bertunang dan semasa & selepas dijab&qabul ini berdarah manis... jd apa yg perlu dan rasa logik diakal sepatutnya diikuti dan jgn meremehkan kata org dulu2..
selamat membaca & beramal.......


1. Jangan keluar dengan pasangan selama 40 hari sebelum diijabkabul utk mengelakkan tohmahan masyarakat. Selain itu ia bertujuan utk mengawal nafsu. Ia juga utk menimbulkan perasaan rindu dendam. Perasaan yg timbul akan membuatkan wajah pengantin lebih berseri.
2. Jangan tidur dirumah orang takut terkena ilmu. Ia juga utk menjaga nama baik keluarga.
3. Jangan bebas keluar kemana-mana kerana takut disantau oleh mereka yg mempunyai niat tidak baik.
4. Jangan makan nasi dgn gulai berkuah beberapa bulan sebelum naik pelamin bagi mengelakkan perut buncit. 5. Elakkan makan ulam yg berbau busuk seperti petaidan jering.
7. Jangan bercermin terutama selepas maghrib ke atas bagi mengelak diri dari perkara sihir.
8. Jangan membuang air kecil dan air besar serentak di dlm air contohnya dlm sungai, kolah kerana ia boleh melemahkan organ seks.
9. Elakkan minum air bergas kerana ia mempunyai gula dan gas yg tinggi dan boleh menyebabkan kencing manis.
10. Kurangkan makan makanan yg manis kerana jika terkena kencing manis, lelaki tersebut menghadapi masalah berat tika bersama.
11. Elakkan mandi malam kerana tidak elok untuk sendi-sendi.
12. Kawal makan iaitu sekali makan setiap hari (mengikut sesetengah adat)
13. Kaum lelaki elakkan memakai seluar dalam yg ketat pada waktu malam dan tidur meniarap kerana tidak bagus utk organ seks kerana darah tidak mengalir.
14. Elakkan terlalu banyak makan makanan laut kerana ia mengandungi banyak toksid.
15. Tiga bulan sebelum berkahwin, mula membuat urutan supaya pengantin mempunyai tenaga.
16. Amalkan makan telur ayam kampung seminggu 2 kali yg dicampur madu dan lada hitam yg ditumbuk utk menambah tenaga.
17. Bagi mereka yg banyak angin, minum air halia utk membuang angin.
18. Belajar ilmu rumahtangga drpd org yg berpengalaman dan sudah berkahwin tentang rahsia memikat isteri supaya rumahtangga aman dan damai.
19. Jangan memuaskan nafsu dengan cara sendiri.
20. Cukupkan waktu tidur tujuh hingga lapan sehari.
21. Elakkan minum minuman keras dan merokok.
22. Elakkan terkena cahaya matahari kerana dikhuatiri hitam dan tidak berseri pada hari perkahwinan.
23. Elakkan minum air soya kerana ia sejuk dan tidak elok utk alat kelamin.
24. Amalkan makan jamu supaya malam pengantin tidak mengecewakan.
25. Banyakkan baca surah-surah bagi mengelakkan gangguan syaitan. Sentiasa mengingati Allah.
26. Jangan makan sebebas-bebasnya kerana ketika ini sistem dalaman tidak stabil.
27. Jangan terlalu terdedah kepada keluarga lelaki (simpan diri).
28. Jangan berembun atau keluar malam bagi mengelakkan unsur jahat.
29. Jangan bercelak atau berlangir serta memotong rambut seminggu sebelum ijabkabul.
30. Jika telah nikah gantung tidak boleh bersama.
31. Selepas nikah mesti ada peneman tidur sebelum bersama. Ia bertujuan utk menghangatkan lagi kemesraan. 32. Bilik lelaki atau wanita jgn dikosongkan. Mesti ada orang atau ahli keluarga terdekat tidur di dalam bagi mengelak dr dikhianati org.
33. Jangan buat kerja yang berat. Bila pengantin membuat kerja berat, dia akan berasa penat dan mudah terjadi nya gangguan emosi.
34. Jaga pertuturan agar tidak menimbulkan rasa sakit hati.
35. Elakkan makan dan minum seperti sayur bersifat sejuk seperti kangkung, bayam, timun, jambu batu dan air kelapa agar muka nampak segar.
36. Jangan cukur kening ditakuti akan menghilangkan seri muka.
37. Sebelum menjadi pengantin, katil kelamin tidak boleh ditiduri oleh pengantin kerana tidak manis.
38. Lempar baju di atas bumbung rumah tanpa diketahui oleh org lain bagi mengelakkan hujan turun ketika majlis berlangsung.
39. Dilarang memandang cermin ketika disolek oleh juruandam kerana dikhuatiri hilang seri.
40. Kedua pengantin dilarng bercakap ketika bersanding kerana kurang manis dipandang tetamu.
41. Jangan makan kepala ayam nanti mengantuk masa bersanding.
42. Dilarang membuang alis kerana perbuatan tersebut akan menghilangkan seri wajah buat pengantin lelaki. 43. Jangan makan bersulam air kerana dikhuatiri menyebabkan perut menjadi buncit.
44. Elakkan keluar rumah tanpa tujuan kerana angan-angan yg tinggi menjelang perkahwinan dikhuatiri bakal pengantin mengalami kemalangan jika berada diluar. Kebanyakan pantang larang ini tidak diamalkan lagi dan ini hanya untuk pengetahuan dan rujukan sahaja.

bridesmaids..... adakah impian menjadi kenyataan??



adakah impianku hanya untuk mendapatkan chiffon utk pengapitku nanti..... bley ke??? agaknya kat mn bley dpt ek?????





middle pic, taken from fb.... admire her wedding :)




main table tiffany blue theme.... the less is more...... :)

main table... kalau bley tak mau lea sarat sgt... i ske something yang simple n nice... jd i browse2 terjumpa pic2 ini.. yg sesuai dgn jiwaku.. :) hehe... :)













Thursday, December 10, 2009

b4 i said good bye... 2009.. tick tock...

december 2009...


wow cepatnya masa berjalan.. tick tock.. tick tock...

banyak perkara yang belum diupdates dlm blog ini.. ahaaa....


kursus kahwenku telah tertunda dengan sekian lama.... baru nak gie... kalu xdhe apa2.. hope2 plan kali ini jadi.. after byk kali cancelled...


baju bertandang... bln ini kena gie amek..... (yeay... tak sabar tgk hasilnya nanti)


hiv test bln ney gak kena amek... (kne tanya adeq ipar kat ne nk wat ni.. ahaks.. )


isi borang phun bln ney gak... (ask abah to do for me... hahaha)

settle bab bunga pahar... sudah beli... huray...

langsir phun settle...

alhamdullilah..

tp byk lagi kena wat.... fenning.......